Monday, January 31, 2011

Perjalanan sudah bermula...

Januari 31, 2011..
Bismillaahi walhamdulillaah, wassolaatu wassalaamu 'alaa rasuulillaah...
9.15am - Sampai ke office tadi jam 8.45am. 30minit jer drive dari Kg Pandan. :) semangat semakin berkobar2 untuk ke tanah Arab. Semoga Allah permudahkan perjalanan semuanya. Aamiin. Cuaca best hari ni. Hujan tak berhenti dari semalam. Just nice sebab dapat tidur nyenyak. Hampir kandas Subuh, tetapi diberi kekuatan oleh Allah untuk bisa berdiri menyembahNya. Alhamdulillaah.
Pagi ini persoalan pertama timbul. Terngiang dari semalam "actually". Bagaimana suatu hari dulu ketika 14 tahun yang lalu, Idris datang dan bertanya aku yang duduk di tepi longkang depan rumah Shah.
"Allah di mana Bar?".
Aku pelik dengan soalan mudah itu tapi tetap aku jawab. "Allah di mana-manalah".
Idris menambah soalan, "Apsal ko jawab gitu?".
Aku heran. Salah ke aku jawab? Pastu aku cakap, "sebab semua orang cakap camtu".
"Mana boleh gitu bro. Islam ni tak boleh ikut orang. Tak boleh ikut mak ayah. Tak boleh ikut ustaz tu ustaz ni."
"Dah tu nak ikut sape pulak?" dalam hati aku.
Idris sambung lagi, "dalam Quran, Allah cakap Dia bersemayam di atas arasynya. Macamana kita boleh decide tentang apa yg Dia sendiri dah bagitau?"
Benar sekali. Tepat sungguh. Jitu terus ke hati. Semenjak itu, aku berpegang dengan aqidah itu. Aqidah para Nabi, para sahabat, tabi'iin dan tabi' tabi'iin... Allaahu Akbar! Semoga semua orang Islam akan menerima kenyataan ini sebagaimana aku menerimanya... Aamiin...

Bersambung....

No comments: